Sluníčka
DomůLogopedická prevence v naší mateřské škole
Nejvýznamnější činnostíí jsou každodenní dechová cvičení. Zde si děti osvojují techniky správného nádechu, výdechu, usměrňování výdechového proudu vzduchu a také, jak s dechem hospodařit. Jako pomůcky pak používáme peříčka, balónky, bublifuky, brčka nebo hudební nástroj kazoo, který bravurně ovládají i nejmladší děti.
Fonační cvičení zahrnuje hlavně přípravu na mluvní a pěvecký projev a zahrnuje mimo jiné zásady hlasové hygieny.
Asi nejzábavnější jsou artikulační cvičení, zaměřená na pohyblivost jazyka, rtů a ostatních oblastí. Existuje nepřeberné množství cviků s příznačnými názvy houpačka, sekačka nebo čertík a také zajímavé cvičební pomůcky. Využíváme třeba med, burizony nebo lízátko.
Pohybová výchova tvoří nedílnou součást logopedické prevence.
U dětí se obvykle rozvíjí verbální projev v době, kdy začínají běhat. Poruchy motoriky se promítají i do jemných projevů mechaniky řeči. Nemotorné děti mají více poruch výslovnosti než děti pohybově průměrné. Ve školce proto denně zařazujeme cvičení hrubé motoriky, zaměřené na správné držení těla, zdokonalování rychlosti, přesnosti pohybů, obratnosti při chůzi a běhu, udržování statické i dynamické rovnováhy. Děti používají nářadí a náčiní, hrají pohybové hry s rytmizací a zpěvem a vykonávají mnoho dalších činností.
S postupným vyzráváním jednotlivých centrálních funkcí dochází i k zpřesňování pohybů rukou a k celkovému zlepšení koordinace pohybů, které se stávají přesnější a účelnější. Výrazně se rozvíjí jemná motorika, dlaňový a prstový úchop. Na rozvoj jemné motoriky pak navazuje rozvoj mluvidel. Ve školce si děti upevňují tyto dovednosti v nácviku sebeobsluhy, prstových cvičeních, práci s různými materiály, při kreslení, stříhání, trhání, lepení – možností je nepřeberně.
Další součástí výuky jsou grafomotorická cvičení. Vycházíme od uvolňovacích cviků přes kresbu do různých materiálů (mouka, krupice) po kresbu na velké formáty. Zaměřujeme se na správný úchop kreslicího a psacího náčiní. Pomocí rytmizace zlepšujeme koordinaci a plynulost pohybů.
Samostatnou kapitolou je pak rozvoj smyslového vnímání. Zaměřujeme se zejména na cvičení zrakové a sluchové percepce. Ani další smyslové orgány však u nás ve školce nepřijdou zkrátka.
V realizaci různorodých aktivit nám pomáhá materiální vybavení školky. Zcela nepostradatelný je hrací stolek Tuff tray, na kterém probíhají téměř denně senzomotorické aktivity. Využíváme materiálů sypkých, tekutých, pevných i nestálého skupenství. Tak si naše děti mohou hrát s bambulkami, přírodninami, kinetickým pískem, rýží, cizrnou, těstovinami, vodou, těstem, plastelínou, slizem, papírem nebo třeba tekutým škrobem. Mohou přelévat, modelovat, krájet, stříhat, vykrajovat, přesypávat, třídit pinzetou i prstíky. Mohou si stavět krajinky podle fantazie a přidávat si do nich postavičky zvířátek nebo třeba bagrovat opravdovou hlínu na malém staveništi. Mohou se zkrátka UČIT HROU.
Tento stále platný princip J. A Komenského se snažíme respektovat i v naší mateřské škole. Snad se nám to daří. :-)
Mgr. Zuzana Slepáková, MŠ Sedliště
Poslední změna: 18.12.2024 - 14:03 Zpět