9. třída
DomůPřírodopis: Program Den Země - Krajina
Do výuky přírodopisu v 9. třídě patří také environmentální výchova. Jako úvod k této problematice jsme využili výukového programu Muzea Těšínska s názvem Den Země – krajina.
Paní lektorka měla připravený dvouhodinový program plný aktuálních informací k tématu. Program byl interaktivní, kdy se žáci aktivně zapojovali do diskuze a vyjadřovali své názory na environmentální problémy.
Zajímavá byla také hra, kdy žáci dostali za úkol vymyslet člověka – ekohrdinu, který by co nejméně zatěžoval životní prostředí. Myšlenky a nápady byly velmi kreativní a některé také vtipné.
A protože byl program výukový, dostali deváťáci za úkol sepsat informace, které si z lekce zapamatovali a přišly jim zajímavé. Tady jsou některé z nich:
Na světě máme3 typy krajin:
přírodní krajina (nedotčena člověkem) – v ČR neexistuje! Nejvíce se k ní blíží národní parky.
kulturní krajina (např. pole, sady…)
antropogenní krajina (výrazný vliv člověka, např. města)
Co Fragmentace krajiny?
Jedná se o přeměnu dříve souvislých ploch na mozaiku ploch menších, které jsou často vzájemně izolované a pozměněné. Jde o rozdělení krajiny (silnice, plot...). Vlci, medvědi, rysi atd. potřebují velké plochy k životu a nedostanou se tak k různým zdrojům, dochází k rozmnožování příbuzných a vznikají genetické defekty, nemožnost se rozmnožovat/smrt.
V České republice existuje 12 mostů přes silnice pro přechod zvěře. Tyto mosty se nazývají EKODUKTY. Z 12 fungují pouze 4. Lidé totiž poblíž postavili nákupní centra a světla, která zvířata ruší.
Moc světla z měst, tzv. světelná mlha, je problém pro ptáky hlavně v noci při migračních tazích. Řídí se totiž hvězdami a Měsícem a umělé osvětlení jim brání v orientaci.
Největší skládky na světě jsou oceány. Neexistuje ryba, která by v sobě neměla mikroplasty.
Ovce a krávy produkují velké množství metanu, což zapříčiňuje zvýšení skleníkových plynů.
Ohňostroje jsou obrovským problémem pro ptáky. Zažívají velký stres a umírají. V Českém Těšíně při posledním novoročním ohňostroji uhynulo 12 labutí žijících na řece Olši.
Mgr. Markéta Bonková, žáci 9. třídy
Poslední změna: 30.04.2024 - 18:13 Zpět