Vzdělávání s využitím nových technologií

Využívání nových technologií ve vzdělávání je poslední dobou velmi diskutované téma. Možností je spousta, naše základní a mateřská škola, díky modernizaci školství, disponuje množstvím nových technologií. V rámci inovativního vzdělávání jsem tyto možnosti využívala v pravidelné práci, nejen jako zpestření a odměnu pro děti.
 
Hned v říjnu, když se děti adaptovaly, jsme se začali seznamovat s Bee-Boty (robo Včelky). Děti se naučily VČELKY ovládat, pochopily princip práce s nimi. Při vysvětlování krokování a otáčení si samy hrály na Včelky, které ovládali kamarádi. Zjistily, že včelky mohou i malovat trasy pomocí nástavců na fixy nebo mohou převážet materiál, protože jsou kompatibilní s vagónky lega dupla. Včelky jsem využívala pro předmatematickou i předčtenářskou gramotnost. Pomohly nám pracovat s posloupností děje, slabikováním, dětí s jejich pomocí hledaly dvojice atd. Tím, že včelku musely ovládat tak, aby došla k nějakému cíli, se děti učily základům programování.  
 
Albi tužky pomáhaly při individuálních činnostech s dětmi. Děti poznávaly barvy, tvary, učily se orientaci v prostoru. Vyplňovaly jednoduché kvízy, čímž se učily soustředění a naslouchání. Albi tužky jsou také výborně využitelné k diagnostice dětí, tato forma je dětem bližší, zábavnější a dá se jí pokrýt celé spektrum gramotností, aniž by seděly u pracovních listů. Děti měly Albi tužky vždy k dispozici, takže se učily, i když si myslely, že si hrají.
 
Sweetbox (Sova) je ideální také pro frontální výuku, jedná se o standartní počítač s projektorem. Při práci se Sovou jsem dbala na to, jak dětem přiblížit výhody a rizika související s využíváním IT technologií. Nebezpečí internetu, nepochopení obsahu, ale i způsoby, jak získat informace. Pochopení, že IT technologie nejsou jen pro hry a zábavu, ale také k učení a získávání nových poznatků a dovedností. Sova sloužila ke všem aktivitám, které se dají v MŠ s dětmi dělat, tedy kromě pobytu venku 😊.
 
Při plánování využívání nových technologií do vzdělávání jsem si určila ještě další cíl. Zajímalo mě, jak náročný bude tento způsob na přípravy, motivaci a zapojení dětí, na organizaci a plánování. Ano, je to jiné, přípravy vyžadují jiný způsob přemýšlení a promyšlenost návaznosti aktivit. Propojení s běžnými aktivitami, aby děti celé dopoledne neseděly před monitorem nebo jen neklikaly kroky. Také je důležité dbát na přípravu technologií samotných, hlídat nabití, aktualizace atd., což při práci s tužkou, papírem a obrázkovým materiálem není zapotřebí. Nicméně, stálo to za to. Já sama jsem zažila mnoho wow momentů a děti byly nadšené. Při používání Ipadů jsem se učila od dětí já, protože s nimi nemám zkušenosti. Tudíž, netřeba se bát, kde je vůle, tam je cesta a práce bavila mě i děti.
 
Alena Kapsiová

Poslední změna: 25.06.2024 - 13:50 Zpět

Adresa:Sedliště 203, 739 36
558 658 123
Adresa: Sedliště 515, 739 36
771 158 535
Zápis do 1. třídy Přijímací řízení Rozvrh hodin Bakaláři
Školkavmobilu.cz Zápis do MŠ
e-Strava